A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Інклюзивно-ресурсний центр №8 Святошинського району м. Києва

Поради логопеда

Поради батькам дітей з вадами мовлення

 

Пам’ятка для батьків, у яких діти з порушенням мовлення: заїкання

 - якщо ви помітили ознаки заїкування у дитини, необхідно звернутися до таких фахівців: невролога, логопеда, психолога; створіть в родині спокійну, доброзичливу атмосферу взаємної поваги та любові; організуйте правильний режим роботи та відпочинку; уникайте надто емоційних та фізичних навантажень (сварки близьких людей, заняття спортом та інше); слідкуйте за мовним диханням, щоб дитина вимовляла фразу на видосі і до кінця; при сильних судомах голосового апарату - розмовляйте з дитиною пошепки; використовуйте елементи музикотерапії (співи улюблених мелодій); обмежуйте перегляд телепередач та заняття за комп’ютером;  виконуйте всі інструкції та поради фахівців.

 Що можна порадити батькам дітей із порушеннями мовлення:

Розширюйте коло інтересів дитини. Читайте та розглядайте книжки з яскравими малюнками. У власному мовленні будьте зразком для дитини. Вживайте всі частини мови, емоційне та інтонаційне забарвлення мовлення.

При спілкуванні з дитиною вводьте елементи новизни, пояснюючи незнайомі терміни, слова етикету, варіанти словозміни та словотворення Не можна глузувати з дитини, яка має вади мовлення та перекривляти її. Не можна карати дитину за те, що вона не в змозі виконати ваше завдання стосовно мовлення. Під час спілкування з дитиною, використовуйте до обраної теми предмети, малюнки, атрибути, що відтворюють певні дії, складаються в сюжетну розповідь. При спілкуванні робіть паузи для відповіді дитини, навіть якщо вона ще не говорить – це правило діалогу.

 Купуйте та пропонуйте дитині іграшки, які впливають на всебічний розвиток .  Вчіть дитину спілкуватися, гратися з іншими дітьми. Хваліть дитину за її намагання говорити. Уважно слухайте її, якщо вона розповідає про свої справи. Дитина потребує визнання своїх мовленнєвих успіхів..  Розвивайте у дитини дрібну моторику пальчиків. Багато малюйте, займайтеся ліпленням, розвивайте і збагачуйте емоційний світ дитини.

 

Домашні логопедичні заняття

 В умовах карантину батьки намагаються організувати дозвілля дітей.

Для того, щоб ваші домашні логопедичні заняття проходили якомога ефективніше і не були скрутні для дитини, вам слід дотримуватися певних правил в їх проведенні.

1. Заняття повинні бути цікавими, не примусовими, не слід перетворювати їх на додаткові навчальні години, але деякі види занять вимагають обов'язкової спокійної ділової обстановки, а також відсутності відволікаючих чинників.

2. Тривалість заняття без перерви не повинна перевищувати 15-25 хвилин. Час занять повинен бути сталим у режимі дня, адже це дисциплінує дитину, сприяє засвоєнню навчального матеріалу.

3.Привчайте дитину до самостійного виконання завдань. Не слід поспішати, показуючи, як потрібно виконувати завдання, навіть якщо дитина засмучена невдачею. Допомога дитині повинна бути своєчасною і в розумних межах.

4. Потрібно урізноманітнювати форми проведення занять, чергувати завдання зі збагачення словника із завданнями з розвитку пам'яті, уваги, звуковимови, розвитку мовлення.

5. Необхідно підтримувати в дитини бажання займатися, стимулювати її до подальшої роботи, заохочувати успіхи, вчити долати труднощі.

6. Будьте терплячими до дитини, уважними під час занять. Ви повинні бути доброзичливими, співчутливими, але водночас досить вимогливими. Не забувайте відзначати успіхи дитини, хвалити її за досягнуті результати.

 

 

 

Мовлення батьків

 

Мовлення батьків є взірцем для наслідування дитиною. Саме тому мовлення батьків у спілкуванні з дитиною має бути :

  • правильним – без мовленнєвих порушень та « сюсюкання»;
  • розбірливим – з чітким вимовлянням слів. З виділенням наголошеного складу;
  • простим – що включає прості фрази з 2-3 слів;
  • повторюваним – з багаторазовим використанням одних і тих самих слів протягом певного періоду;
  • різнобарвним – з використанням різної інтонації, пауз, сили голосу, зміни темпу;

      Навіть, якщо формування мовлення відбувається правильно. Не буде зайвим виконувати з дитиною вправи артикуляційної, дихальної та пальчикової гімнастики.

 

 

Артикуляційна гімнастика та

мімічні вправи.

 

  • Швидшому виробленню у дитини правильної артикуляції звуків сприяють вправи гімнастики для язичка, мімічні вправи. Вправи на розвиток мовленнєвого дихання.
  • Спочатку спробуйте виконати вправи самі, згодом — разом із дитиною. Це обов’язково потрібно робити перед дзеркалом, що допоможе дитині проконтролювати правильність виконання вправ.      
  •  Особливу увагу зверніть на чіткість, плавність, диференційованість, точність та рівномірність відтворюваних рухів, здатність переключення з одного руху на інший. Заняття доцільно проводити в ігровій формі, що сприятиме виникненню інтересу у дитини й досягненню нею найкращих результатів.
  • Кожну вправу дитина має повторювати 5-10 разів.
  • Після кожної вправи органи мовленнєвого апарату мають повернутися у вихідне положення, а потім у стан спокою.
  • Кожну вправу виконувати повільно й чітко.
  • Під час роботи із дзеркалом потрібно слідкувати за тим, щоб у дитини працювали лише ті м’язи, які тренуються у даній вправі. Шия й плечі мають бути не напруженими.
  • Під час виконання вправи використовуйте свою долоню і долоню дитини для імітації рухів язика.
  • Гімнастика не повинна набридати дитині та спричиняти її перевтомлення.

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора