Загальне недорозвинення мовлення
Загальне недорозвинення мовлення
Загальне недорозвинення мовлення (ЗНМ) – складне мовленнєве порушення, при якому у дитини з нормальним слухом та інтелектом порушуються усі компоненти мови: лексика, фонетика, граматика. Виділяють три основні рівні ЗНМ.
Для першого рівня ЗНМ характерні різко виражені мовленнєві розлади, відсутність фразового мовлення, зниження рівня розуміння зверненого мовлення. Активний словник в зародковому стані, складається із звуконаслідувань, лепету і невеликої кількостію загальновживаних слів побутового характеру. Пасивний словник ширше активного, знання значень слів нестійкі.
Діти з другим рівнем ЗНМ можуть користуватися найпростішими фразами, властива неправильна звуковимова, порушена складова структура слова, бідність словника виявляється незнання багатьох слів, порушенням граматичної будови мовлення.
Третій рівень ЗНМ характеризується наявністю розгорнутого фразового мовлення з елементами лексико-граматичного та фонетико-фонематичного недорозвитку. На даному етапі діти вже користуються всіма частинами мови, правильно вживають прості граматичні форми, намагаються будувати складнопідрядні та складносурядні речення. Покращується стан звуковимови, відтворення слів різної складової структури. У дітей вже немає труднощів у називанні предметів, дій, ознак, якостей, добре знайомих їм з життєвого досвіду. Вони можуть вільно розповідати про свою сім’ю, про себе, складають невеличкі розповіді.Однак, більш глибоке вивчення всіх сторін мовлення дозволяє з’ясувати, що усі компоненти мови: лексика, граматика, фонетика, - залишаються недорозвиненими.
ЗНМ може спостерігатись при складних формах дитячої мовленнєвої патології: алалії, афазії, ринолалії, дизартрії.
Діти із загальним недорозвиненням І та ІІ рівнів потребують систематичної корекції мовлення, що найкраще організовано в логопедичних групах, класах, спеціалізованих закладах освіти.