A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Інклюзивно-ресурсний центр №8 Святошинського району м. Києва

Організація навчання і виховання дітей з порушеннями слухової функції

Навчання дітей з порушеннями слухової функції, як й інших категорій, має бути систематичним і організованим. При порушеннях слуху передусім страждає мовлення дитини; при глухоті та глибокому зниженні слуху дитина без спеціального навчання мовленням практично не оволодіває. Відсутність чи недорозвиток мовлення не лише ускладнюють контакти дитини з оточуючими, а й порушують процес формування її пізнавальної діяльності та особистості в цілому. Відповідно, чим раніше починається корекційний вплив, тим скоріше й ефективніше можна подолати наслідки порушень слухової функції.

При організації шкільного навчання слід враховувати стан слухової функції та мовлення у дітей.

Втрата слуху або глухота не впливають на інтелектуальні можливості людини або на її здатність навчатися. Проте, дитина зі зниженим слухом потребує спеціальних навчальних послуг для того, щоб отримати адекватне навчання. Такі послуги можуть охоплювати:

- регулярний розвиток мовлення і слуху, формування правильної вимови звуків, навичок комунікації за допомогою фахівця;

- використання систем і приладів підсилення звуку;

- послуги перекладача для тих учнів, які використовують мову жестів;

- відповідні місця в аудиторії, щоб мати можливість читати по губах;

- фільми/відео із субтитрами;

- допомогу учневі зі зниженим слухом повною мірою розуміти і виконувати інструкції;

- інструкції для вчителів та інших учнів щодо використання альтернативних засобів комунікації, таких як мова жестів;

- консультації фахівців.

Дітям зі зниженим слухом важче, ніж дітям, які добре чують, засвоювати нові слова, граматику, правильно будувати і розуміти речення. Для глухих дітей або тих, у кого спостерігається значне зниження слуху, завчасне, постійне використання наочних моделей комунікації (таких як мова жестів, дактиль, коли букви позначаються певною комбінацією пальців рук, та спеціальна вимова) та/або користування звукопідсилювальною апаратурою можуть зменшити певні мовленнєві проблеми. Глухі діти з дошкільного віку мають виконувати спеціальні вправи для розвитку мовлення та навичок спілкування. Важливо, щоб фахівці (вчителі та сурдопедагоги) працювали спільно, аби навчити дитину максимально використовувати її залишковий слух навіть тоді, коли перевага віддається жестовій мові. Оскільки переважна більшість глухих дітей (понад 90%) народжується від батьків котрі чують, програми мають містити інструкції для батьків щодо виховання дітей у родині.

Заклад загальної середньої освіти, приймаючи дитину з порушеннями слуху, повинен бути готовий розділити відповідальність за долю, навчання й виховання дитини з її батьками, з учителями-дефектологами, які здійснюють корекційну допомогу. Дитина з вадами слуху в класі потребує особливого ставлення до неї з боку вчителя протягом усього навчально-виховного процесу.

Для підготовки дітей загальноосвітнього класу до спільного навчання з дітьми з вадами слуху рекомендуємо:

- проведення бесід з дітьми й батьками про незвичайність нових учнів;

- організацію спільних ігор під час перерв і після уроків;

- організацію спільної діяльності на уроці, після уроків;

- організацію взаємодопомоги дітям з вадами слуху;

- частіше заохочувати таких дітей за позитивні вчинки, види діяльності;

- відмову від покарань дітей з ооп, зауважень у некоректній формі.

Під час навчання дитини педагогічний колектив класу разом із психологом, логопедом і учителем-дефектологом мають здійснювати діагностику утруднень у навчанні з базових предметів: української мови, читання, математики з наступним обговоренням результатів. Усі дані про дитину, її успіхи і невдачі в навчанні слід заносити у діагностичну карту в динаміці спостереження.

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора