A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Інклюзивно-ресурсний центр №8 Святошинського району м. Києва

ДИСКАЛЬКУЛІЯ

Дискалькулія - це порушення в здатності розуміти та працювати з числами та математичними поняттями. Це означає, що людина з дискалькулією може мати складнощі з розв'язуванням математичних завдань, зчитуванням годинника, розумінням числової послідовності та іншими подібними завданнями, які пов'язані з математикою. Дискалькулія не пов'язана зі зниженою інтелектуальною здібністю та навчанням, але може суттєво ускладнити процес навчання та повсякденне життя людини.
Один з провідних британських нейрофізіологів, професор Брайан Баттерворт ще в 80-х роках, провів широке дослідження, яке показало, що таке порушення навченості, як дискалькулія (або нездатність сприйняття математичних символів) зустрічається не рідше, ніж відоміший розлад подібного роду.
Дослідження з дискалькулії, проведене професором, охоплювало 1500 кубинських дітей (до речі, Куба, одна з небагатьох країн, де наявність дискалькулії офіційно визнається Міністерством охорони здоров'я).
Іменитий нейрофізіолог, провівши це дослідження, з жалем помітив, що таке здавалося б, поширене порушення навчання часто ігнорується вчителями та представниками влади від освітніх структур. Професор зазначив, що діти з дискалькулією потребують спеціальних методів корекції, яка повинна проводитися за аналогією з корекцією, які страждають від більш відомих порушень з навчанням, таких як дислексія та дисграфія.
ДИСКАЛЬКУЛІЯ як розлад у навчанні визнається вкрай рідко, але може серйозно ускладнити життя людини. Математичні завдання та обчислення важлива частина нашого повсякденного життя, нездатність добре рахувати може перешкоджати кар'єрі людини. Багато людей не підозрюють, що страждають від дискалькулії. Навіть коли фахівці виявляють цей розлад, вони мало, що можуть зробити, тому що не мають спеціальних методів корекції. На відміну від дислексії, яку знають логопеди, психологи та дефектологи. Фахівців, які можуть допомогти людям з дискалькулією, вкрай мало.
Останні дослідження показують, що деякі діти, які перебувають з математикою у перманентному стані війни і страждають від невиявленого неврологічного порушення. Згідно із західною статистикою, у одного з 20 учнів з математичними проблемами були симптоми дискалькулії. І лише одному зі 112 ставили діагноз.
Дискалькулія часто супроводжує дислексію, відрізняється тим, що створює труднощі не з літерами та словами, а з цифрами, математичними знаками та символами, а також з арифметичними та математичними діями. Це не лише труднощі в розумінні чисел, а й складності навіть у таких поняттях як більше чи менше. Дитині важко зрозуміти, де яблук більше в групі з трьох або п'яти штук, якщо це описано словами і вона не бачить перед собою картинки або предмети.
Дискалькулію можна припустити у дітей, які відчувають труднощі в базовій арифметиці додавання, віднімання або вивчення таблиці множення. Або в дітей, які тривалий час використовують пальці для рахунку. Але також і тоді, коли вони не можуть запам'ятати, як дістатися з одного місця до іншого і сам маршрут, і куди повертати - праворуч чи ліворуч. Їм важко у визначенні часу або цін у магазинах. Тобто, це порушення, звичайно, ширше, ніж тільки математика, але основна увага при діагностиці приділяється базовим математичним навичкам.
Дислексія сьогодні нарешті визнана (і то не скрізь), розроблена та розробляється система допомоги. А про дискалькулію відомо значно менше. Якщо дитина не може прочитати текст чи інтерпретувати прочитане, то, найімовірніше, батьки будуть стурбовані. Якщо ж у неї проблеми з математикою, частіше за все можуть сказати: "Ми самі не так добре розбираємося в математиці", "він гуманітарій" і "в нас це сімейне". Звичайно ж, не можна скидати з рахунків генетичну складову. Однак наявність дискалькулії однозначно має відображення і на гуманітарні дисципліни.
Людям властиво ігнорувати математичні проблеми, і це може мати серйозні наслідки надалі.

Однак, вчені стверджують, що дискалькулія не є проблемою недостатнього інтелекту. Діти з дискалькулією можуть бути дуже розумними та успішними в інших аспектах життя. Це може бути викликом для батьків та вчителів, адже проблеми у математиці можуть стати причиною стресу та втрати самоповаги у дитини.
Отже, дуже важливо допомогти дітям з дискалькулією. Перш за все, необхідно визначити проблеми, з якими вони стикаються, та дати їм підтримку та індивідуальні підходи під час навчання.
Можна використовувати різні методи навчання, такі як ігри, розвиткові програми, візуальні матеріали тощо. Важливо, щоб дитина почувала себе підтриманою та не втрачала віру у свої здібності.
Крім того, батьки та вчителі можуть включати дитину в повсякденні математичні ситуації, такі як приготування їжі, здійснення покупок та інші, щоб допомогти їм зрозуміти математичні концепції в контексті реального життя.
Усі діти мають право на навчання та розвиток, тому дискалькулія не повинна бути перешкодою для досягнення успіху у навчанні.

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора