НАВЧАННЯ ОСОБИ З ООП/з ІНВАЛІДНІСТЮ
Хто вважається особою з інвалідністю?
До осіб з інвалідністю належать особи зі стійкими фізичними, психічними, інтелектуальними або сенсорними порушеннями, які під час взаємодії з різними бар’єрами можуть заважати їхній повній та ефективній участі в житті суспільства нарівні з іншими (Конвенція ООН про права осіб з інвалідністю).
Інвалідність встановлюється дітям до 18 років у разі наявності стійкого розладу функцій організму, зумовленого захворюваннями, травмою (її наслідками) або вродженими порушеннями, що призводять до:
-
обмеження життєдіяльності дитини;
-
неможливості відновлення соціальної адаптації;
-
неефективності реабілітаційних заходів;
-
несприятливого прогнозу відновлення працездатності з урахуванням реальних соціально- економічних обставин за місцем проживання дитини з інвалідністю.
Перелік захворювань та патологічних станів, що дають право на встановлення дітям інвалідності відразу до досягнення ними 18 років визначає Міністерство охорони здоров’я України.
Хто належать до осіб з особливими освітніми потребами?
Особа з особливими освітніми потребами – особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту. Наявність особливих освітніх потреб визначає Інклюзивно-ресурсний центр після проведення комплексної оцінки розвитку дитини.особі проводиться реабілітація.
Хто вважається особою з обмеженням повсякденного функціонування?
Особа з обмеженнями повсякденного функціонування – особа, яка внаслідок стану здоров’я або старіння втратила або може втратити здатність до участі в заняттєвій активності в спосіб і межах, звичайних для неї. Після реабілітаційного обстеження такій особі проводиться реабілітація.
Які є освітні послуги і як їх отримати?
1. Інклюзивна дошкільна освіта
Діти з ООП мають право здобувати дошкільну освіту як і всі діти, відповідно до їхніх потреб та можливостей. За організацію навчання дітей з ООП у дитячих садках відповідає місцевий підрозділ із питань освіти органу місцевого самоврядування.
Діти з ООП, пов’язаними з порушеннями інтелектуального розвитку та / або сенсорними й фізичними порушеннями, мають право на першочергове зарахування до дитячого садка.
Батьки мають звернутися в ІРЦ і отримати висновок щодо комплексної оцінки розвитку дитини. Разом із заявою цей документ подається до закладу.
2. Інклюзивна середня освіта й супровід дитини під час інклюзивного навчання
Вона, на відміну від дошкільної, є обов’язковою. Як і у випадку з дитсадочком, батьки мають звернутися в ІРЦ і отримати рекомендації щодо форми навчання. Разом із заявою висновок ІРЦ подається до школи.
Керівник закладу освіти на підставі заяви одного з батьків (інших законних представників) учня та висновку ІРЦ утворює інклюзивний клас та організовує інклюзивне навчання з урахуванням рівня підтримки, рекомендованого у висновку.
За наявності в закладі освіти кількох паралельних класів учні розподіляються пропорційно між такими класами з урахуванням рівнів підтримки, а саме:
-
не більше 1 учня, який потребує четвертого чи п’ятого рівня підтримки;
-
не більше 2 учнів, які потребують третього рівня підтримки;
-
не більше 3 учнів, які потребують другого рівня підтримки.
3. Спеціальна освіта
Освітня послуга для дітей із комплексними порушеннями розвитку. Найкраще, коли надається в спеціальних групах чи класах при дитячих садках чи загальноосвітніх школах, але можливий варіант – у спеціальних закладах за умови проживання вдома.
Важливо! Варто пам’ятати, що інклюзивна освіта – це найкращий варіант для кожної дитини, а спеціальна освіта має надаватися як виняток.
ЯК ОТРИМАТИ ОСВІТНІ ПОСЛУГИ
ДОШКІЛЬНА ОСВІТА
– Що робити, якщо у вибраному дитсадку немає інклюзивної групи?
На основі заяви батьків і висновку ІРЦ керівництво садочку звертається в управління освіти з клопотанням про відкриття інклюзивної групи. В одній інклюзивній групі має бути:
-
не більше 1 дитини, яка потребує четвертого чи п’ятого рівня підтримки;
-
не більше 2 дітей, які потребують третього рівня підтримки;
-
не більше 3 дітей, які потребують другого рівня підтримки.
– А якщо група вже заповнена?
Тоді дитсадок повинен прийняти дитину з ООП в іншу групу, яка підходить за віком, і зробити її інклюзивною.
– Що робити, якщо в дитсадочку немає потрібних фахівців?
Завдання керівника – їх знайти, відмовитися прийняти дитину з цієї причини не можуть. За необхідності, дитсадок забезпечує доступ до освітнього процесу асистента дитини (за рекомендаціями ІРЦ і згодою батьків).
– На що має забезпечити кошти засновник садка?
Під час утворення інклюзивної групи засновник закладу має забезпечити кошти на:
-
безперешкодний доступ до будівель та приміщень дитсадка для осіб із порушеннями опорно-рухового апарату, зокрема тих, які пересуваються на кріслах колісних, та інших маломобільних груп населення;
-
створення відповідної матеріально-технічної та навчально-методичної бази;
-
відповідний штат працівників, зокрема асистента вихователя;
-
облаштування ресурсної кімнати для психологопедагогічних та корекційно-розвиткових занять.
ШКІЛЬНА ОСВІТА
– Що робити, якщо в школі відмовляють у створенні інклюзивного класу або зарахування дитини?
Письмово зверніться в управління освіти, обов’язково отримайте реєстраційний номер вашого листа й чекайте на офіційну відповідь. У разі позитивного рішення, управління освіти дасть направлення в школу. Якщо відповідь від управління освіти вас не влаштовує – звертайтесь у вищу інстанцію, в обласний департамент освіти.
– Що роботи, якщо в школі не можуть знайти асистента вчителя?
Керівництво школи може підібрати асистента в штаті школи за сумісництвом.
– А як щодо соціальної послуги супроводу дитини під час інклюзивного навчання?
Висновок про необхідність супроводу асистента дитини має надати ІРЦ. Це базова соціальна послуга, і забезпечити її надання зобов’язані орган місцевого самоврядування територіальної громади за місцем розташування освітнього закладу дитини.
Асистента дитини часто плутають з асистентом учителя. Асистент учителя – педагогічний працівник, він допомагає вчителю під час навчального процесу, і не лише з дітьми з ООП. Асистент дитини (не зобов’язаний мати педагогічну освіту) – допомагає дитині не лише під час уроків, але й із пересуванням, харчуванням, гігієнічними процедурами тощо. До освітнього процесу допускається рішенням керівникам закладу за умови проходження навчання та на підставі договору між закладом освіти та асистентом за погодженням батьків.
Дитина з інвалідністю за рахунок коштів місцевого бюджету може отримувати безоплатні обіди і для неї має бути організоване щоденне підвезення до освітнього закладу та у зворотному напрямку із супроводжувачем.
У кожному закладі освіти команда психолого-педагогічного супроводу на підставі висновку ІРЦ складає Індивідуальну програму розвитку, яку підписують усі члени команди, один із батьків (інший законний представник) дитини та затверджує керівник закладу освіти.
Дітям з ООП відповідно до рівня підтримки та індивідуальної програми розвитку надають психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомогу) у вигляді занять.