Особливості мовленнєвого розвитку дітей із розладами аутистичного спектру.
Особливості мовленнєвого розвитку дітей із розладами аутистичного спектру можна розділити на 3 основні варіанти:
?? Тяжке порушення комунікації із відстороненням??
- Діти не розмовляють або мають кілька аморфних слів, які не використовуються для спілкування;
- Діти не використовують жести та міміку для вираження бажань, почуттів;
- Діти не реагують на звернення мовлення, власне ім‘я;
- Діти люблять гратися на самоті і уникають присутності інших в цій грі;
- Діти дуже рідко кличуть, шукають батьків, звертаються до них, лякаючи їх своєю байдужістю, відстороненістю;
- Діти більше часу проводять часу у грі- маніпулюванні з предметами, рано цікавляться книжками/літерами;
- У дітей виникають складнощі із формуванням навичок самообслуговування.
?? Помірне порушення комунікації із стереотипіями ??
- В мовленні дітей багато ехолалій різного характеру;
- Діти розуміють звернене мовлення в межах знайомих ситуацій;
- Мовлення скандоване, з «книжковою» маломодульованою інтонацією;
- Ця група дітей, може бути, навпаки надто прив‘язаними до батьків та лякатися їх відсутності;
- Спілкування із сторонніми людьми формальне, «ділове»;
- Діти не цікавляться емоційною оцінкою подій іншими людьми.
?? Прагматичні порушення із нерівномірністю психічного розвитку ??
- Мовлення цих дітей часто має форму довгих монологів;
- Розуміння почутого конкретне, важко зрозуміти прихований зміст розповіді;
- Дітям складно зрозуміти правила гри та увійти в іншу роль;
- Діти часто починають говорити рано і «по - дорослому», але лишаються проблеми із взаєморозумінням;
- Діти тягнуться до енциклопедичних знань, але лишаючись емоційно інфантильними.
Три різні варіанти мовленнєвого розвитку вимагають трьох різних стратегій логопедичної підтримки.