Розвинений фонематичний слух - основна умова успішного засвоєння дитиною рідної мови.
Вправи на розрізнення звуків навколишніх шумів:
- «Дізнайся по звуку» (на слух визначити природу звуку: перегортання книги, удар предметом про предмет і.т.д.);
- «Знайди предмет» (найті предмет, орієнтуючись на гучність ударів ведучого);
- «Тихо-голосно» (зоответственно звучанням дитина виконує різні рухи: наприклад, під тихий звук йде на носочках, під гучний - повним кроком).
Розпізнавання по беззвучної артикуляції голосних звуків . Роботу починаю з уточнення артикуляції голосних звуків. Голосний звук виділяємо на основі звукоподражаний з використанням картинок, моделей артикуляції звуків.
- «Четвертий зайвий»: з чотирьох слів, чітко виголошених мною, дитина повинна назвати те, яке відрізняється від інших: канава-канава-какао-канава; кому-кому-кіт-ком;
Завдання на розвиток слухової уваги.
”Спіймай слово”: плесни в долоні, коли почуєш слово дощ. Слова: хмара, ліс, весна, борщ, весна, дощ, зошит, кущ, річка, хвощ, чоботи, дощ, калюжа, дощ, вода.
“ Спіймай заданий звук”: я буду називати звуки, а ти будеш ловити лише звук «…». слухай уважно, коли почуєш звук «…» – «лови» його, плескай у долоні.
Звуки:
[С] – а о с и е у с і у е а а с с о и с и е
[А] – і е а и і о і е у у а и е і и а о и е а
[Л’] – л л л л’ л л л л’ л л л’ л’ л л л л
[С] – с ш з с ц ч с ж з ц с ш ш с щ ц с
[Ж] – ж з з дж ж ч щ ж з ш ж ж ш з ч ж
[П] – п б д п’ в б п б п п’ п’ п п б б п
”Спіймай склад”: я буду називати склади, а ти будеш ловити лише склад «…», слухай уважно, коли почуєш склад «…» – «лови» його, плескай у долоні.
[СУ] – са шу зу са ци чу су жо зе ці со ше ши си ца су
[АК] – ла ак ло ал ак кла га ак іг уг ак ог
[ШЕ] – еш же ше зе зе ше дже еш же че ще же зе ше же еш же ше зе:
“Спіймай слово” : я буду називати слова, а ти будеш ловити лише ті, де є звук «…». Слухай уважно, коли почуєш звук «…» у слові – «лови» його, плескай у долоні.
[О] дорога, мир, дім, сорока, кіт, сова, вінок, опосум, пар, родина.
[І] сім, блакитний, підкова, сірий, зоопарк, хижак, ніч, собака, піч.
Визначення першого звука в слові:
Розвиток фонематичних уявлень, звукового аналізу та синтезу.
”Придумай слово”: дібрати слова на кожен звук, який входить до складу слова . Наприклад: П А Р – парта (постіль, паровоз, приклад), ананас (абрикос, артист, автобус), розетка (роги, рукава, рукавиці, ромашка).
К Р А Н – колір (корабель, крокодил, карась), радіо (редиска, Роман), апельсин (аптека, арена, Артемон), ножиці (новини, нитки).
В Е С Н А – вовк (ворота, ворог, вода), електропоїзд (електрика, електроніка), садок (сир, син, соловей), носоріг (намисто, нога, нота), акваріум (акула, айстра, актор).
” Придумай слово із заданих звуків”
Р, Б, И, А;
К, Т, І;
С, М, О;
О, О, Р, Б, Т;
І, Т, И, Д;
”Встав потрібну літеру та прочитай слово”
” Збери слово із літер” ( слова в ркужечках)