ЗНАЧЕННЯ КАЗКИ В ЖИТТІ ДИТИНИ
Один з найяскравіших спогадів дитинства про те, як нам читали казки. І у кожного з нас були свої улюблені, які ми могли слухати нескінченну кількість разів. Для дитини казка завжди була і залишається не тільки першим і найбільш доступним способом пізнання світу, а й способом пізнання соціальних відносин, поведінки в ситуаціях повсякденного життя. А ще, казка задовольняє тягу людини до героїчного, незвичайного і фантастичного, формує і розвиває фантазію.
Казка — один із найдавніших жанрів усної народної творчості. Він виник ще в ті часи, коли люди не мали наукового знання, але намагалися дати пояснення явищам природи, тваринам, рослинам, усьому тому, що їх оточувало. У казках знайшли відображення уявлення давніх людей про добрі й лихі сили, про вплив природи на життя особистості, про чесноти й вади людей.
В основу будь-якої казки покладено розповідь про вигадані події та явища, які сприймаються як реальні. У казках ми зустрічаємо не якихось конкретних персонажів, вони не мають прізвищ, а інколи не мають навіть імен. Це лише загальні образи, утілення народних уявлень (наприклад, лис, вовк, шакал, король, Іван — селянський син, царівна, принц та ін.). Місце, де відбуваються події, і час також точно не вказані («в одному царстві», в одному селі», «тоді, коли ще звірі говорили» і т. д.).
У казках діють добрі й погані персонажі, герої випробовуються на духовну міцність, фантастичні сили шкодять і водночас допомагають людям, світ природи і світ людський зближуються настільки, що люди, тварини й рослини розуміють одне одного.
Цінність казок в тому, що вони дають можливість познайомити дітей з життям і побутом українського народу. Казка - це вірна помічниця в розвитку мовленнєвих навичок людини. Епітети, мовленнєві звороти з казок з їх класичним і глибоким змістом закладаються в нашій свідомості. Казки розширюють кругозір людини, дають можливість збільшити словниковий запас.
При читанні казок слід дотримуватися наступних правил:
читайте казки виразно, з огляду на знаки пунктуації, використовуйте інтонацію (вигуки, здивування, захоплення);
пояснюйте значення незрозумілих і невідомих дитині слів;
обговоріть разом зміст казки, буде добре, якщо дитина спробує її переказати;
дайте відповідь на питання, які виникли у дитини після прочитання казки.
Також можна грати в казки. Наводимо декілька прикладів гри в казки.
Гра «Пазл». В цю гру можна грати після прочитання кожної нової казки. Для цього потрібно придбати пазли з сюжетом цієї казки. Ви повинні обіграти чому пазл розсипався. Наприклад, пробігла повз мишка, хвостиком махнула - картинка впала і розсипалася. Попросіть дитину зібрати «розсипану картинку» і відгадати, з якої вона казки. Потім можна знову розповісти казку, спираючись тільки на зображений фрагмент знайомої казки.
Гра «Театр на столі». Наприклад, виготовити з картону теремок (казка «Теремок»), прорізати двері, що відкриваються, щоб туди «входили» казкові персонажі, і віконця, з яких вони могли б «визирати». Виготовити всіх героїв з щільного паперу, у кожного героя повинна бути щільна основа-підставка, щоб вони могли стояти на столі. Потім читаємо дитині казку, разом відтворюємо зміст казки, спираючись на ілюстрації.
Гра «Театр тіней». Для цього потрібно виготовити з чорного картону персонажів казки. Їх потрібно приклеїти на палички для барбекю. Для ширми можна використати картону коробку. Як виготовити ширму з картонної коробки можна знайти на інтернет просторах. Встановіть лампу ззаду на відстані 2-3 метри від екрану. Щоб тіні були чіткими, світло повинне падати прямо, а не збоку. Не забудьте попередити дитину, щоб вона була обережною з гарячою лампою.
Читання казок зближують дітей і дорослих, створюючи інтимність обстановки, і чим більше прочитано казок, тим більше світлих спогадів. На казку покладена важлива місія - виховання підростаючого покоління.