A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Інклюзивно-ресурсний центр №8 Святошинського району м. Києва

ПОРАДИ БАТЬКАМ «ВІД П’ЯТОК ДО МАКІВКИ»: ВПЛИВИ НА РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ

Дата: 14.04.2022 18:54
Кількість переглядів: 168

Останнім часом батьки часто скаржаться, що у дітей затримується поява мовлення, діти не розмовляють, або їх мовлення незрозуміле для оточуючих.

На жаль, за останні роки невпинно збільшується кількість дітей з мовленнєвими порушеннями і це, як правило, тяжкі порушеннями мовлення. Незначна кількість дітей має порушення вимови 1-2 звуків, переважна ж більшість має порушення 10-12 та більше звуків. До цього часто додаються змішування звуків, їх заміни, порушення складової будови слова, коли дитина не може вірно вимовляти складні слова: переставляє склади у словах («седелина»-середина), пропускає склади («вісіпет»-велосипед). Часто дитина порушує граматичну будову рідної мови (невірно узгоджує слова у реченні).

Причини порушення мовлення нерідко виходять ще з патології вагітності, пологів та з захворювань першого року життя. Проте є й інші причини. Розібратись у цьому та підказати шляхи виходу може лише кваліфікований фахівець.

В нашому тілі все взаємопов’язане - від п’яток до маківки. Здавалось би, яке відношення до мовлення має постава? А виявляється – має, ще й не аби яке. Правильна постава - це:

- правильне дихання,

- правильна голосоподача,

- правильне положення голови під час говоріння,

- здоровий спосіб життя в майбутньому.

Більшість дітей з порушеннями мовлення мають порушення постави та установки ступнів. Таким дітям потрібна консультація ??лікаря-ортопеда. Лікар призначить комплекси лікувальної фізкультури, відвідування басейну, спеціальне взуття.

Також потрібно виключити зниження слуху. З таким порушенням дитина не почує глухі приголосні звуки. Тут не обійтись без консультації ??лікаря-сурдолога.

Крім того, необхідно вилікувати захворювання ротової порожнини та носоглотки, якщо вони є. В цьому випадку потрібна допомога ??лікаря-отоларинголога.

При дефектах ротової порожнини, особливо зубно-щелепних, діти стикаються з цілим рядом проблем. Порушення прикусу, зміна форми та положення зубів, коротка вуздечка язика не тільки будуть заважати артикуляції, але й приведуть до деформації обличчя. Тут корисна консультація ??лікаря-ортодонта. Лікар може порадити спеціальні вправи, ротові пластинки, брекет-системи, підрізання вуздечки язика.

Щоб не пропустити затримки формування будь-яких функцій психіки, важливих для навчання (сприйняття, увага, пам’ять, мислення, уява), важливо проконсультуватись у ??лікаря-психіатра.

Часто мовленнєві проблеми зумовлені пологовою травмою на рівні шийного відділу хребта або асиметрією м’язового тонусу, пов’язаного з неправильним положенням кісток основи черепа, до яких прикріплюється більше тридцяти м’язів. Правильна звуковимова залежить також від форми піднебіння. При згаданих проблемах порушується правильність ковтання та дихання, що викликає у дітей дисфункції травлення та дихання. У цих випадках допоможе ??остеопат.

Професор Б.Р. Ярьоменко говорив: «Дитина з порушеннями мовлення - це дитина неврологічна з супутніми мовленнєвими порушеннями». Тому ще один важливий фахівець, до якого необхідно звернутись батькам дитини з затримкою мовленнєвого розвитку - це кваліфікований ??лікар-невролог. Саме невролог може вирішити: чи потрібен вашій дитині масаж і якщо так, то який саме; чи потрібна фізіотерапія та інші процедури.

Лікарі призначають лікування, добирають найбільш дієві методики. І вже після необхідних консультацій лікарів потрібно звернутись до ??логопеда.

Зазвичай все відбувається навпаки: погане мовлення - батьки негайно йдуть до логопеда, не розуміючи, що це не єдина проблема, а дуже часто лише верхівка айсберга у проблемах. І уже логопед намагається переконати батьків, що дитині потрібні консультації та допомога і інших фахівців. Інколи на такі переконання витрачаються тижні і місяці. Таким чином втрачається дорогоцінний час для корекції мовлення дитини.

Батькам важливо розуміти, що мовлення - це умовний рефлекс. Для його формування необхідна фізіологічна основа – наявність безумовних рефлексів, нормальний слух, здорова артикуляційна і нервова система. Робота логопеда без підготовки цієї основи часто малоефективна. Тому весь комплекс консультацій і лікування бажано пройти до початку занять з логопедом.

Наостанок ще раз звертаємось до батьків: будьте розсудливими, не втрачайте золотий час, вчасно звертайтесь до фахівців, допомагайте своїй дитині.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора