ПОРАДИ БАТЬКАМ «ВІД П’ЯТОК ДО МАКІВКИ»: ВПЛИВИ НА РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ
Останнім часом батьки часто скаржаться, що у дітей затримується поява мовлення, діти не розмовляють, або їх мовлення незрозуміле для оточуючих.
На жаль, за останні роки невпинно збільшується кількість дітей з мовленнєвими порушеннями і це, як правило, тяжкі порушеннями мовлення. Незначна кількість дітей має порушення вимови 1-2 звуків, переважна ж більшість має порушення 10-12 та більше звуків. До цього часто додаються змішування звуків, їх заміни, порушення складової будови слова, коли дитина не може вірно вимовляти складні слова: переставляє склади у словах («седелина»-середина), пропускає склади («вісіпет»-велосипед). Часто дитина порушує граматичну будову рідної мови (невірно узгоджує слова у реченні).
Причини порушення мовлення нерідко виходять ще з патології вагітності, пологів та з захворювань першого року життя. Проте є й інші причини. Розібратись у цьому та підказати шляхи виходу може лише кваліфікований фахівець.
В нашому тілі все взаємопов’язане - від п’яток до маківки. Здавалось би, яке відношення до мовлення має постава? А виявляється – має, ще й не аби яке. Правильна постава - це:
- правильне дихання,
- правильна голосоподача,
- правильне положення голови під час говоріння,
- здоровий спосіб життя в майбутньому.
Більшість дітей з порушеннями мовлення мають порушення постави та установки ступнів. Таким дітям потрібна консультація лікаря-ортопеда. Лікар призначить комплекси лікувальної фізкультури, відвідування басейну, спеціальне взуття.
Також потрібно виключити зниження слуху. З таким порушенням дитина не почує глухі приголосні звуки. Тут не обійтись без консультації лікаря-сурдолога.
Крім того, необхідно вилікувати захворювання ротової порожнини та носоглотки, якщо вони є. В цьому випадку потрібна допомога лікаря-отоларинголога.
При дефектах ротової порожнини, особливо зубно-щелепних, діти стикаються з цілим рядом проблем. Порушення прикусу, зміна форми та положення зубів, коротка вуздечка язика не тільки будуть заважати артикуляції, але й приведуть до деформації обличчя. Тут корисна консультація лікаря-ортодонта. Лікар може порадити спеціальні вправи, ротові пластинки, брекет-системи, підрізання вуздечки язика.
Щоб не пропустити затримки формування будь-яких функцій психіки, важливих для навчання (сприйняття, увага, пам’ять, мислення, уява), важливо проконсультуватись у лікаря-психіатра.
Часто мовленнєві проблеми зумовлені пологовою травмою на рівні шийного відділу хребта або асиметрією м’язового тонусу, пов’язаного з неправильним положенням кісток основи черепа, до яких прикріплюється більше тридцяти м’язів. Правильна звуковимова залежить також від форми піднебіння. При згаданих проблемах порушується правильність ковтання та дихання, що викликає у дітей дисфункції травлення та дихання. У цих випадках допоможе остеопат.
Професор Б.Р. Ярьоменко говорив: «Дитина з порушеннями мовлення - це дитина неврологічна з супутніми мовленнєвими порушеннями». Тому ще один важливий фахівець, до якого необхідно звернутись батькам дитини з затримкою мовленнєвого розвитку - це кваліфікований лікар-невролог. Саме невролог може вирішити: чи потрібен вашій дитині масаж і якщо так, то який саме; чи потрібна фізіотерапія та інші процедури.
Лікарі призначають лікування, добирають найбільш дієві методики. І вже після необхідних консультацій лікарів потрібно звернутись до логопеда.
Зазвичай все відбувається навпаки: погане мовлення - батьки негайно йдуть до логопеда, не розуміючи, що це не єдина проблема, а дуже часто лише верхівка айсберга у проблемах. І уже логопед намагається переконати батьків, що дитині потрібні консультації та допомога і інших фахівців. Інколи на такі переконання витрачаються тижні і місяці. Таким чином втрачається дорогоцінний час для корекції мовлення дитини.
Батькам важливо розуміти, що мовлення - це умовний рефлекс. Для його формування необхідна фізіологічна основа – наявність безумовних рефлексів, нормальний слух, здорова артикуляційна і нервова система. Робота логопеда без підготовки цієї основи часто малоефективна. Тому весь комплекс консультацій і лікування бажано пройти до початку занять з логопедом.
Наостанок ще раз звертаємось до батьків: будьте розсудливими, не втрачайте золотий час, вчасно звертайтесь до фахівців, допомагайте своїй дитині.