ЛОГОПЕДИЧНІ ДИХАЛЬНІ ВПРАВИ для дітей молодшого дошкільного віку ПАМ'ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ
Для формування повноцінного мовлення у дітей важливе значення має постановка правильного мовленнєвого дихання. Плавне мовленнєве дихання формується на основі фізіологічного дихання. У деяких дітей можуть спостерігатись порушення правильного фізіологічного дихання, тобто недостатнє збагачення легень киснем. Тому так важливо навчити дитину правильно дихати.
Мовленнєве дихання – основа повноцінного мовленнєвого розвитку дитини. Наша задача – навчити малюка правильно користуватись диханням під час мовлення.
Роботу з формування правильного мовленнєвого дихання слід починати з вироблення у дитини уміння виконувати різні види вдихів та видихів, а також їх комбінацій. Наприклад, глибокий вдих і видих через ніс, потім через рот, чергувати вдих носом і видих ротом, вдих і видих через одну ніздрю. Коли глибокий вдих і видих вже засвоєні, можна переходити до вироблення у дитини вміння здійснювати короткий легкий вдих і тривалий плавний видих.
Під час прогулянки на свіжому повітрі варто пропонувати малюкам повільно вдихати носом і ще повільніше видихати, обов’язково контролюючи правильність виконання. Видих повинен бути у півтора-два рази довшим, ніж вдих. Його краще прив’язувати до кроків (вдих- 2-3 кроки, видих -3-5 кроків).
До вашої уваги пропонуємо дихальну гімнастику, яка направлена на загальне зміцнення організму, розвиток артикуляційного апарату, координацію рухів. Крім того, логопедичні дихальні вправи використовуються з метою вироблення цілеспрямованого струменя повітря, необхідного для вимови звуків.
Виконання спеціальних логопедичних дихальних вправ дозволяє не тільки вдосконалити мовленнєве дихання, а й допомагає відновити організм після фізичних та емоційних навантажень (що дуже актуально сьогодні). Вони навчать дитину дослухатись до потреб свого організму, регулювати процес дихання, його глибину та частоту. Звичайно, самій дитині без сторонньої допомоги це зробити складно, тому дорослим треба долучитись до діяльності, знайти час, набратись терпіння.
Перед початком дихальної гімнастики необхідно провітрити приміщення.
Щоб дитина займалась із задоволенням, не забувайте проводити логопедичні вправи в цікавій ігровій формі. Вправи проводяться в середньому темпі, повторюються 6-8 разів. При цьому необхідно слідкувати за диханням. Воно повинно бути глибоким та спокійним. Плечі дитина повинна тримати рівно, не піднімати їх.
ВЕСЕЛІ КУЛЬКИ - Глибоко вдихнути ротом, надути щоки («кульки») , а потім повільно видихнути через ледве відкритий рот.
СИЛЬНІЙ ВІТЕРЕЦЬ – Глибоко вдихнути ротом, надути щічки. Затримати дихання і потім наче вітерець швидко видихнути через складені у трубочку губи.
ВЕСЕЛИЙ ХОМ’ЯЧОК – Надути щічки як у хом’ячка. Потім долонями плеснути себе по щокам і випустити повітря через рот. Слідкувати, щоб під час виконання вправи плечі залишались нерухомими. Ще один варіант цієї вправи- поперемінно надувати щоки.
СЕРДИТИЙ ЇЖАЧОК – Щоб зібрати яблучка разом з їжачком, крокуємо на місці. Робимо глибокий вдих через рот і потім гучно видихаємо. При цьому продовжуємо крокувати.
ШВИДКИЙ ЛІТАК – Дорослий розповідає вірш, а дитина виконує вправу:
Літачок, літачок - вдих через ніс
Відправляється в політ - видих через рот, тривало вимовляємо звук «уууууууу», подібно літаку.
ПОВІТРЯНА КУЛЬКА – Надувати кульки, дитячі гумові іграшки: дитина набирає повітря через ніс і повільно з достатньою силою видихає його через рот в отвір іграшки.
ГАРНІ КВІТИ – Як пахнуть квіти? Повільно вдихнути через ніс, потім повільно видихнути через рот.
ЧАРІВНИЙ КОРАБЛИК – Допоможемо кораблику пливти швидко. Глибоко вдихаємо через ніс і з силою видихаємо через рот.
КОРАБЛИК – Підготувати паперовий кораблик. Пустити його у миску або у ванну з водою. Спочатку дитина дме на кораблик, не поспішаючи, склавши губи як для звука «ф-ф-ф». Кораблик пливе плавно. А потім ніби налітає поривчастий вітер. Дитина складає губи як для звука «п», або витягає їх трубочкою, але не надуває щоки. Кораблик рухається швидше.
ФУТБОЛ – Губи витягнуті вперед. Здувати ватну чи пінопластову кільку на протилежний бік столу. Слідкувати, щоб видихуваний струмінь повітря був цілеспрямованим, а щоки не надувались.
ЗІГРІВАЄМО РУЧКИ – Зліпити уявну снігову бабу, а потім дихати у долоні, вимовляючи звук «х-х-х», ніби зігріваючи руки.
З комплексом цих вправ дитина навчиться керувати своїм диханням.
Бажаємо успіхів!