A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Інклюзивно-ресурсний центр №8 Святошинського району м. Києва

ЯК НАВЧИТИ ДИТИНУ ЧИТАТИ: 6 ПРОСТИХ КРОКІВ

Дата: 21.09.2022 14:49
Кількість переглядів: 299

 

Вміння читати вважається шкільною навичкою, це один із найважливіших етапів навчання. Проте, у зв'язку з особливостями впровадження освітнього процесу останні декілька років, не завжди шкільні навички у першокласників формуються так, як хотіли би педагоги та батьки.

Крім того, сучасні батьки прагнуть навчити свою дитину читати ще до школи. Ми обрали для вас шість порад, які наш досвід дозволяє виділити як найефективніші.

Ці поради є загальними та можуть стати у пригоді дітям будь-якого віку.

Але треба дотримуватись певних правил:

?? Не застосовуйте всі прийоми вкупі і не чекайте, що вашій дитині одразу все вдаватиметься.

?? Також майте на увазі, вони зазначені не в порядку важливості, і їх не обов’язково виконувати саме у такій послідовності. Це є лише порадами, які можуть допомогти вам побачити, з яких компонентів складається процес навчання.

?1. Читайте дитині вголос

Читати діткам ми починаємо з раннього дитинства, навіть через декілька днів після появи малюка. Це є особливий час вашого єднання, і можливість прищепити дитині любов до книжок.

???? Ось декілька вікових категорій і різних форматів книжок, які до них пасують.

0 – 1 рік:

- колискові, книжки-картонки з реалістичними малюнками, книжки з тканини з різними текстурами, книжки з піснями, книжки-картинки без слів, казки;

1 – 3 роки:

- віршовані книжки-картинки, книжки з піснями, книжки-картонки з короткими оповіданнями та без слів, казки;

3-5 років:

- абетки, книжки з піснями, книжки-картинки, римовані книжки-картинки, казки.

? 2. Ставте питання

Під час читання обов’язково ставте дитині питання. Це заохочуює дитину до взаємодії з книжкою, а також розвиваює вміння розуміти прочитане. Адже під час читання головною метою є розуміння прочитаного, а не лише «відтворювання» слова. Навіть діти, які вміють досить вільно читати, можуть усе ще не усвідомлювати, що саме вони читають. А якщо дитина не може зрозуміти, що вона читає, тоді читання не має сенсу взагалі!

Показуючи дитині картинку в книзі, обов’язково ставте питання. Це не лише розвине її словниковий запас, але й заохотить взаємодіяти з книжкою, яку вона читає.

Дітям віком від двох-трьох років починайте ставити питання перед читанням, продовжуйте їх ставити протягом читання та не забувайте запитувати про прочитане вже після. Перед тим як почати читати, ви можете з дитиною розглянути книжку. Потім запитайте, про що, на її думку, йтиметься у цій історії. Та обов’язково після завершення читання – що дитина запам’ятала з прочитаного. Крім того, кожна гарна книжка зазвичай дарує кілька тем для справді цікавих і довгих розмов.

? 3. Будьте хорошим прикладом – читайте самі

Навіть якщо дитина захоплюється книжками з раннього дитинства, вона може швидко втратити інтерес, коли не матиме перед собою взірця. Якщо ви самі не є завзятим читачем або читачкою, докладіть зусиль, аби дитина бачила вас за читанням, бодай декілька хвилин щодня! Покажіть своїй дитині, що читання – це те, що мають робити навіть дорослі.

? 4. Відшукуйте та називайте літери довкола

З певного віку ми зазвичай починаємо вчити дітей назв букв. Ми купуємо картки чи встановлюємо на гаджети різноманітні застосунки, що обіцяють навчити наших малюків літерам. Ми починаємо кожного дня муштрувати абетку. Навіть якщо дитині не дуже цього хочеться. Людський розум справді подібний до губки та здатен запам’ятати будь-що. Але це аж ніяк не найефективніший і не найрезультативніший метод. Дозвольте дитині бути дитиною, а самі – просто скористайтеся сприятливими для навчання ситуаціями!

Не забувайте, що дітям цікавий світ, який їх оточує. Тож, якщо в ньому будуть літери, які вони бачитимуть щодня, вони обов’язково пробудять у них інтерес і цікавість. І це гарна можливість розвивати практичну навичку, що має реальне значення та вагу для дитини. Крім того, ніколи не нехтуйте нагодою використати так звані написи довкілля, це: вивіски на громадських закладах та магазинах, етикетки тощо. Наприклад, ви можете, гуляючи містом, відшукувати літери на вивісках.

Певна річ, що вивчення алфавіту не є безглуздим – воно, поза сумнівами, важливе. Але спосіб, у який ми навчаємо абетці, є значно важливішим!

? 5. Активуйте різні сфери розвитку

Діти вчаться краще, коли активовано різні сфери чуття або так звані сфери розвитку. Ось чому практичне навчання сприяє кращому запам’ятовуванню та концентрації уваги. Пам’ятайте, що вивчення назв букв є не таким важливим, як вивчення звуків!

? 6. Класифікуйте жанри

Приблизно у віці чотирьох-п’яти років дитина зможе відрізняти реальність від вигадки. Саме в цьому віці варто починати знайомити її з різними жанрами книжок. Це не так складно, як може здаватися.

???? До вашої уваги декілька типів книжок:

- документальні (правдиві історії чи факти про тварин, людей, місця тощо);

- фантастика (вигадані історії, які не можуть відбуватися у реальному житті);

- реалістичні історії (вигадані історії, що теоретично можуть відбуватися у реальному житті через правдоподібність героїв та подій);

- книжки-абетки;

- книжки з піснями та віршами.

Коли дитина класифікує книжки за жанрами, то їй спершу потрібно подумки зробити певні висновки про книжку. Потім використати цю інформацію, щоб визначити, до якого жанру зарахувати цю книжку. Це розвине здатність осмислювати й аналізувати інформацію!

?? Пам’ятайте, наша мета полягає у тому, щоби діти розуміли, що вони читають. Інакше читання принесе їм мало користі. Коли ми заохочуємо дітей думати й аналізувати щойно прочитану книжку, то мимоволі моделюємо їхнє майбутнє самостійне читання!


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора