Ігрові вправи для розвитку слуху.
Ігрові вправи для розвитку слуху
У сприйманні мови велику роль відіграє слух. Слух може бути біологічний і мовленнєвий. За допомогою біологічного слуху людина розрізнює немовні, або навколишні звуки (свист вітру, спів птахів, голоси звірів, сигнал автомобіля і т.п.), може визначити джерело звуку, напрям звучання, віддаленість звуку, кількість звуків. Завдяки мовленнєвому слуху людина розрізняє голоси оточуючих її людей, розуміє зміст того,про що говорять, диференціює звуки рідної мови. Мовленнєвий слух впливає на якість оволодіння дитиною писемною мовою.
Отже, якщо вже 3-4-річну дитину навчити правильно сприймати на слух різні звуки, розуміти їх, далі вона легко оволодіє плавним і красивим мовленням, навчиться грамотно читати, писати і виконувати завдання на аналіз звукового складу слова. Пропоную ігрові вправи для розвитку слуху вашого малюка.
!!! У перших п’яти іграх дитина повинна визначити джерело звуку (назвати, що звучало). Перш ніж виконувати ці вправи, ознайомте дитину з предметами, що утворюють звук (іграшки,залізо, скло, дерево, папір та ін.). Чітко пояснюйте дитині кожне завдання і умови його виконання. Щоразу переконуйтесь, що дитина правильно зрозуміла завдання.
1. Гра «Що звучало?»
Дорослий добирає три-чотири іграшки, які можуть видавати різні звуки(барабан,брязкальце, дзвіночок, свисток тощо), знайомить дитину з їх назвами і звучанням. Після того як дитина це засвоїла, можна почати гру. Дитина заплющує очі. Звучить одна з іграшок. Дитина має впізнати і назвати іграшку, що звучала.
2. Гра «Впізнай за звуком»
На столі лежать предмети зі скла, дерева, заліза, паперу тощо. Дитина заплющує очі. Дорослий бере по черзі предмети і створює ними різні звуки: бряжчить ключами, гортає книжку, стукає олівцем, шарудить газетою, переливає воду із чашки в чашку. Дитина повинна назвати предмет, яким був створений звук.
3. Гра «Магазин»
На столі стоять кілька однакових коробочок із різними предметами всередині. Покупець (дитина) запитує: «Що є в магазині?). Продавець (дорослий) відповідає, що в магазині є квасоля, гречка, борошно, цвяхи, ґудзики. Покупець називає потрібний йому товар, бере по черзі коробочко, трусить ними і знаходить товар за звучанням. Продавець на слух перевіряє, чи не помилився покупець – знайшов за звучанням той товар чи ні. Дорослий і дитина можуть мінятися ролями.
4. Гра «Зустрічай гостей»
Для гри беруть три іграшки, наприклад зайчика, мишку і мавпочку, і добирають три іграшки, які можуть звучати (дзвіночок, свисток, брязкальце). Дорослий оголошує дитині, що до неї зараз приїдуть гості. Попереджає, що зайчик приїде із брязкальцем, мишка – зі свистком, мавпочка – із дзвіночком. Дитина відвертається, дорослий створює іграшками звуки. Малюк за звуком відгадує, який гість їде.
5. Гра «Де звучало?»
Дитина сідає у центрі кімнати на стілець і заплющує очі. Дорослий по черзі бере предмети, які можуть звучати, і з різних боків від дитини утворює ними звуки. Дитина на слух повинна визначити, який предмет звучав, і рукою показати, з якого боку було чутно звук.
6. Гра «Тихо – гучно»
Для цієї гри потрібен бубон або інший музичний інструмент, яким можна утворювати гучні і тихі звуки (якщо немає ні того, ні іншого, використайте якусь іграшку). Обов’язково стежте за тим, щоб за ходом гри малюк виконував саме потрібні рухи.
Варіант 1: Дорослий стукає у бубон тихо, потім голосно і дуже голосно. Відповідно до звучання бубна дитина виконує такі рухи: під тихий звук іде на носочках, під гучний – просто йде, під дуже гучний – біжить.
Варіант 2: Дитині дають у руки два прапорці. Дорослий голосно стукає у бубон, дитина підіймає прапорці вгору й махає ними. Бубон звучить тихіше, дитина опускає прапорці.
7. Гра «Знайди іграшку»
Спочатку дорослий показує дитині іграшку, яку він буде ховати. Коли дитина вийде з кімнати, ховає її. Дитина заходить у кімнату – дорослий тихо плескає у долоні. Коли дитина наближається до того місця, де захована іграшка, дорослий плескає сильніше, коли віддаляється – плескати майже припиняє. Плескання у долоні можна замінити гучною і тихою музикою.
8. Гра «Піжмурки»
Дитині зав’язують очі. Дорослий бере дзвіночок і ходить по кімнаті, дзвонячи ним. Дитина намагається спіймати дорослого.
9. Гра «Відтвори ритм»
Дорослий паличкою чи олівцем відтворює прості ритми: та-та, та-та, та-та-та, та-та-та, та-та-та. Дитина повторює їх.
10. Гра «Визнач кількість звучань»
Дорослий створює паличкою чи олівцем різну кількість ударів по столу. Дитина рахує і називає кількість. Потім сама відтворює таку саму кількість звучань.
11. Гра «Хто летить (біжить, іде, стрибає)?»
Дорослий пояснює дитині: «Я буду казати правильно і неправильно. Якщо я казатиму правильно, ти плескаєш у долоні, якщо ні – в долоні плескати неможна. Наприклад, я кажу: птах летить, літак летить, метелик летить – це правильно, і ти плескаєш у долоні. А якщо я кажу: кішка летить – це не правильно, у цьому разі плескати у долоні не можна».
!!! Промовляйте фрази повільно, роблячи після кожної паузи,щоб надати дитині можливість подумати, правильно чи ні співвіднесено предмет із його дією.