A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Інклюзивно-ресурсний центр №8 Святошинського району м. Києва

Формування НАВЧАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ у учнів з РАС

Дата: 03.10.2022 12:31
Кількість переглядів: 407

Однією з найважливіших задач навчання дітей з розладами аутистичного спектра є формування «навчальної поведінки», під яким ми розуміємо ??адекватну реакцію дитини на запропоновані їй вимоги, вміння використовувати посібники та іграшки за призначенням.

У багатьох дітей, які приходять до школи стереотип навчальної поведінки не сформований або через дезадаптивну поведінку, або через відсутність досвіду групових занять тощо.

??Учбова поведінка містить навики, які допомагають дитині навчатися.
Це та база, на якій будується шкільна освіта.
??Дефіцит у формуванні даних навичок може привести до більш довгого періоду адаптації дитини до школи та до труднощів щодо засвоєння програми.

??Зміст роботи по формуванню навчальної поведінки містить декілька блоків, а саме формування навичок:
1. ??соціальної взаємодії з дорослими та однолітками;
2. ??роботи в класі (в групі);
3. ??слідування правилам навчального закладу.

Тепер розглянемо їх більш детально.

???? І блок: Навики соціальної взаємодії з дорослими та однолітками, який відповідно складається з двох підблоків:
- дорослі та
- однолітки, взаємодія з якими у дітей в спектрі аутизма відбувається зовсім по-різному.

?? Група навичок щодо соціальної взаємодії з ДОРОСЛИМИ складається з наступних навиків:
1) ????вміння імітувати дії дорослого:
• Імітація простих дій;
• Імітація дій різними предметами;
• Імітація послідовності дій (1,2,3 дії та більше);
• Імітація нової дії в процесі знайомої діяльності;
• Імітація дії в новій ситуації;
• Відстрочена імітація.
2) ????вміння слідувати простим вказівкам іншої людини, виконувати прохання:
• Виконання навчальних інструкцій (порахуй, напиши, склади);
• Виконання простих фізичних інструкцій (встань, підійди, подивись, візьми).
• Вказані інструкції можуть бути як усні, так і візуальні або жестові;
??У багатьох дітей з РАС не виникає проблем з розумінням інструкцій, але відсутня МОТИВАЦІЯ для їх виконання. В таких випадках увага надається підкріпленню виконання завдань та інструкцій.
3) ????вміння працювати з різними педагогами та спеціалістами (не тільки з класним керівником, а ще й з іншими вчителями, логопедом, психологом та іншими спеціалістами).

?? ???? Група навичок соціальної взаємодії з ОДНОЛІТКАМИ тісно пов’язана з роботою по розвитку комунікації.

??Під соціальною взаємодією ми розуміємо вплив людей один на одного в процесі засвоєння соціального досвіду, формування соціальних зав’язків та відносин.
• Для успішної адаптації та соціалізації в класі дитина має оволодіти наступними навичками:
??Вміння адекватно себе вести поруч з однолітками (без крику та намагання втекти);
??Вміння адекватно реагувати на дружні торкання інших дітей;
??Вміння спостерігати за діями інших учнів;
??Паралельна гра;
??Вміння пропонувати та відповідати на сумісну гру;
??Вміння ділитися іграшками та предметами;
??Вміння привернути до себе увагу перед початком дії;
??Вміння слідувати правилам гри;
??Вміння вибирати партнера для гри;
??Вміння приєднуватися до діяльності однолітків;
??Вміння корегувати свою поведінку на основі імітації та наслідування поведінки інших;
??Вміння допомагати одноліткам;
??Вміння грати з однолітками для досягнення загальної мети;
??Вміння спостерігати за реакцією (проявою цікавості) з боку оточуючих.

???? ІІ блок: Формування навиків РОБОТИ В КЛАСІ (в групі) містить в собі:
1) ????Виконання завдань за столом впродовж певного проміжку часу
??Формування даної навички здійснюється поетапно: від мінімального часу (кілька хвилин) до повного уроку.

????Прийоми формування навику працювати в колективі:
??Підбір мотивуючої дитину діяльності;
??Використання підкріплень (жетони, стікери);
??Використання візуальних розкладів з переліком завдань, які учень має виконати;
??Використання таймерів (для позначення проміжку часу);
??Зміна видів діяльності з метою уникнення перенасичення;
??Включення в урок невеликих перерв.

2) ????Вміння слідувати за вчителем:
??Дитині з РАС інколи буває важко зосередитися на діях вчителя, тому так важливо опанувати цей навик.

????Прийоми формування навички слідування за вчителем:
??Використання підкріплення на увагу до слів та дій вчителя;
??Використання підкріплення при правильному виконанні завдань;
??Використання вчителем цікавих для дитини навчальних матеріалів;
??Відпрацювання звичних для дитини алгоритмів дій, які він має чекати від вчителя;
??Допомога тьютора / асистента щодо спрямування уваги дитини на вчителя;
??Використання вчителем елементу одягу, який буде приваблювати увагу дитини з РАС (брошка, значок тощо).

3) ????Вміння виконувати фронтальні інструкції

??Доволі часто діти через індивідуальні заняття звикають виконувати тільки інструкції, з якими спеціалісти звертаються особисто до них. Тому відсутність даного навику може знизити ефективність роботи дитини в класі, коли вчитель звертається до всіх дітей.

????Алгоритм дій вчителя щодо надання фронтальних інструкцій може містити наступні кроки:
??Вчитель повторює інструкцію, наближаючись до парти учня та дивлячись на нього. При цьому не називає його по імені.
??Вчитель повторює інструкцію, збільшуючи дистанцію по відношенню до дитини, але продовжує на неї дивитися;
??Вчитель дає інструкцію один раз, стоячи у дошки та зберігаючи ненав’язливий зоровий контакт з дитиною;
??Під час інструкції вчитель епізодично дивиться на дитину.
??Якщо інструкція незрозуміла дитині, то можна використати додаткові підказки (жест, наглядна демонстрація дії, письмова візуальна інструкція).

4) ????Вміння чекати
??Це найважливіший навик повсякденного життя в школі (чекати вчителя, перерви, перехід в їдальню тощо).

??Ефективні прийоми роботи:
??Покрокове навчання чеканню (поступове збільшення часу очікування);
??Використання таймерів та годинників;
??Заохочення примірної поведінки під час очікування;
??Використання цікавих для дитини видів діяльності під час очікування.

5) ????Вміння піднімати руку для привернення уваги та для відповіді на питання

??Підняття руки може бути адекватним способом щодо привернення уваги до себе, бажання висказати прохання, попросити про перерву, допомогу, відповісти на питання тощо.

????Методика покрокового навчання підіймати руку:
??У дитини формується мотивація відповідати на питання вчителя (з підкріпленням)
??Коли дитина навчилася відповідати на питання вчителя вводиться нове правило: дитина відповідає лише після ПІДНЯТТЯ РУКИ;
??Наступний етап – навчити дитину піднімати руку та чекати, коли вчитель викличе саме її;
??Вчитель не завжди викликає дитину. Тому так необхідно підкріпити поведінку, якщо дитина дала правильну відповідь, і коли дитина просто чекала з піднятою рукою, але її не викликали.

6) ????Вміння виконувати дії по черзі
??Дитина має розуміти, коли вона має виконувати свою частину, а коли має передати дію іншій людині.

??Для формування даного навику необхідно:
??Сформувати у дитини поняття чергування;
??Відпрацювати цей навик під час різних ігор з переходом ходу, режимних моментів в школі та в повсякденному житті.

7) ????Вміння працювати в парі та в невеликих групах (команді)
??При роботі в парі важливо вміти домовлятися про дії кожного учасника, які призводять до кінцевого результату, при цьому слід навчитися орієнтуватися на своїх партнерів.
??Важливою умовою включення дитини з РАС в групову роботу має бути наявність в неї мотивації??.

????Така діяльність для на перших етапах має бути строго структурована, а саме:
??Чітке розуміння загальної цілі (мети), яку намагається досягти команда (працювати через зразок);
??Чітке розподілення ролей (функцій) між учасниками (один вирізає, інший намащує клей, третій наклеює тощо);
??Розташування учасників групи в певному порядку, відповідно їх функціям;
??Впорядковане розташування матеріалів, які мають бути застосовані під час сумісної діяльності на робочому столі.

???? ІІІ блок: Формування навиків слідування встановленим ПРАВИЛАМ

??В школі існують певні ПРАВИЛА: що, коли та як повинні робити учні:
??Слідувати розкладу шкільного дня чи уроку;
??Спокійно чекати переходу до іншої діяльності чи в інше приміщення;
??Самостійно працювати над завданням;
??Збирати свій портфель / сумку;
??Слідкувати за порядком на своєму робочому столі;
??Давати матеріал та виконане завдання вчителю.

??Деяким дітям з РАС складно слідувати певним правилам через їх нерозуміння, або небажання їм слідувати, або через неможливість регулювати та контролювати свою поведінку.

????Тому дана група навичок формується шляхом поступового ознайомлення дитини з основними правилами в школі за допомогою візуальних підказок та соціальних історій.

??Також важливою задачею команди супроводження дитини з РАС набуває відпрацювання серії рутинних повсякденних дій (зайти в школу, роздягнутися, дійти до класу, привітатися).
??Коли основні правила відпрацьовані та їх виконання не викликає у дитини труднощі, то можливо знайомити дитину з більш складними, новими правилами. При складнощах ознайомлення слід застосовувати систему підкріплень.

???????????? Резюме:
????Якщо стереотип навчальної поведінки не сформований, то на перших етапах слід проводити цю роботу в індивідуальному режимі, але на тому робочому місці, яке дитина займе після в класі.
????На наступному етапі обов’язково слід здійснити перенос навичок в міні групу, підгрупу, а після – в клас.
????Якщо у дитини з РАС не виникає проблем з організацією власної поведінки в навчальній ситуації, то стереотип навчальної поведінки можливо вважати сформованим.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора