Як організувати викладання навчальних предметів в умовах воєнного стану
Державна служба якості освіти в рамках проєкту “Супровід урядових реформ в Україні” (SURGe) разом з командою підтримки реформ МОН розробили поради щодо особливостей викладання навчальних дисциплін в умовах воєнного стану.
Фахівці дали низку порад вчителям про те, на чому сконцентрувати увагу учнів у вивченні окремих предметів так, аби освітній процес в умовах надзвичайної ситуації проходив із максимальною користю для всіх учасників.
Історія та громадянська освіта:
скоротити обсяг текстів для читання;
читання з підручника варто замінити усною розповіддю, переглядом відеоматеріалів, інтерактивними заняттями, творчими чи дослідницькими проєктами;
добирати навчальний матеріал слід, фокусуючись на сюжетах, що даватимуть дітям розуміння історії боротьби українського народу за незалежність та своє майбутнє;
пропонувати приклади, які демонструють міць та незламність України та її народу, готовність та уміння протистояння ворогу;
давати завдання та теми, спрямовані на осмислення зв’язків між минулим і сучасним життям країни, державними та регіональними процесами;
впровадити п’ятихвилинки, де розглядати види когнітивних викривлень, методів пропаганди та масових маніпуляцій;
окрему увагу приділити розвитку громадянських компетентностей, формуючи свідому громадянську позицію (взаємодопомога, волонтерство, протидія пропаганді, підтримка власного емоційного ресурсу тощо);
для старшокласників – додати вивчення основ міжнародного права.
Українська мова та література:
зосередити роботу на чотирьох видах мовленнєвої діяльності – слухання, говоріння, читання, письмо;
орієнтуватися на види мовленнєвої діяльності, а не на конкретні теми чи твори;
збільшити кількість творчих завдань задля підтримки емоційного стану дітей.
Математика:
виділити час на повторення і систематизацію вивченого раніше;
вчитель може об’єднувати певні теми чи скорочувати їх зміст так, щоби акцентувати навчання на базових знаннях та вміннях;
викладати краще у синхронному режимі, забезпечуючи створення запису уроку, чи запропонувати дітям готові відеоуроки з теми, що вивчається;
надавати приклади розв’язування типових задач (наприклад, у вигляді скріншотів екрану).
Природничі науки:
провести “ревізію” навчальної програми та виділити теми, без яких неможливе розуміння змісту предмету в подальшому навчанні, та сфокусуватися саме на них;
практичні заняття можна проводити віртуально чи запропонувати дітям практикуватися вдома за можливості;
розглянути варіанти проведення інтегрованих уроків;
пропонувати завдання творчого та дослідницького характеру з метою підтримки інтересу до предмету;
формувати навички критичного мислення (наприклад, шляхом розвінчування міфів та пошуку фейків).
Інформатика:
більш детально розглянути питання безпечного користування пристроями та соцмережами, критичного оцінювання інформації, розпізнавання фейків та маніпуляцій;
запропонувати створити кілька інформаційних продуктів у різних програмних середовищах (текстові документи, презентації, відеороліки тощо);
уникати загрозливих сюжетів, нагадувань про травмуючі події у роботі в цифровому середовищі;
новий матеріал викладати тільки, якщо учні готові до цього. Якщо ж ні, то обмежитися відпрацюванням раніше отриманих навичок, у вже знайомому програмному середовищі;
основний акцент робити на розвитку громадянської та соціальної компетентностей, критичного мислення, творчості, емоційного інтелекту.
Здоров’я, безпека, добробут (Основи здоров’я):
акцентувати увагу на емоційному здоров’ї;
повторювати теми безпечної поведінки у надзвичайних ситуаціях та навколишньому середовищі;
важливим результатом роботи має бути формування умінь прийняття рішень, розв’язання проблем, розвитку творчого та критичного мислення, здатності до комунікації, формування самооцінки, протистояння негативному психологічному впливу і стресу.
Мистецтво:
пам’ятати, що предмети художньо-мистецького циклу мають величезний терапевтичний потенціал, якого нині потребують і дорослі, і діти;
розглядати ці уроки, зокрема, як засіб гармонізації психологічного стану всіх учасників навчального процесу;
максимально диференціювати форми практичних завдань та будувати їх виключно на позитивних зразках мистецьких творів.
Детальніше за посиланням