A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Інклюзивно-ресурсний центр №8 Святошинського району м. Києва

ЩО СПІЛЬНОГО У ДРІБНОЇ МОТОРИКИ РУК ТА РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ДИТИНИ?

Дата: 21.10.2022 12:21
Кількість переглядів: 61

 

 

У дрібної моторики є важлива особливість — вона дуже тісно пов’язана із нервовою системою, зором, увагою, мовленням, пам’яттю та сприйняттям людини. Доведено, що розвиток навичок дрібної моторики безпосередньо впливає на розвиток мовлення дитини та зростання рівня інтелекту.

Зв’язок рухів руки з мовленням був відмічений ще в 1928 році. Сучасні дослідження фізіологів підтверджують існування зв´язку між розвитком дрібної моторики руки та структур мозку. В роботах В.М. Бехтерева є висновки про те, що маніпуляції рук впливають на функціонування центральної нервової системи, розвиток мовлення. Прості рухи кистей допомагають зняти загальну напругу та, зокрема, з рук, розслаблюють губи, що сприяє покращенню вимови звуків, розвитку мовлення дитини. Дослідження М.М Кольцової показали, що кожен палець руки має своє представництво у корі великих півкуль головного мозку. Розвиток рухів пальців передує появі артикуляції складів. Таким чином мовлення перебуває в прямій залежності від розвитку дрібної моторики руки.

Рівень розвитку дрібної моторики - один з показників інтелектуальної готовності до шкільного навчання.

З самого раннього віку необхідно починати роботу з розвитку дрібної моторики. Вже в ранньому дитинстві можна виконувати масаж пальчиків, впливаючи тим самим на активні точки, які пов’язані з корою головного мозку. В ранньому та молодшому дошкільному віці необхідно виконувати прості вправи, які супроводжуються віршованим текстом (наприклад “Сорока”), не забувати про розвиток елементарних навичок самообслуговування: застібання та розстібання ґудзиків, зав’язування шнурків і т. п. і, звичайно, в старшому дошкільному віці робота з розвитку дрібної моторики та координації рухів руки має стати важливою частиною підготовки до школи.

Щоб сприяти розвитку пальців рук і тим самим розвивати мовлення вашої дитини, можна запропонувати малюкам наступні завдання:

???? Розминати пальцями пластилін, глину.

???? Катати по черзі кожним пальчиком камінці, намистинки,
кульки.

???? Нанизувати намистинки на тоненьку стрічку, робити намисто.

???? Стискати та розтискати кулачки.

???? Робити м’які кулачки, які можна легко розжати і в які дорослий може просунути свої пальці; та міцні, які не розтиснеш.

???? Двома пальцями руки (вказівним та середнім) “ходити” по столу, спочатку повільно, а потім швидко, наче вони біжать. Вправа проводиться спочатку правою, а потім лівою рукою.

???? Показувати окремо тільки по одному пальчику.

???? Барабанити, постукувати всіма пальцями обох рук по столу.

???? Махати в повітрі тільки пальцями, не рухаючи долонею.

???? Плескати в долоні тихо і голосно, в різному темпі.

???? Нанизувати великі ґудзики на нитку.

???? Зав’язувати вузлики на мотузці.

???? Застібати ґудзики, гачечки, замочки, закручувати кришки, заводити механічні іграшки.

???? Закручувати шурупи, гайки.

???? Ігри з конструктором, мозаїкою, кубиками.

???? Складання мотрійок.

???? Малювання у повітрі.

???? Ігри з піском, водою.

???? Малювати, розфарбовувати, штрихувати.

???? Різати ножицями.

Важливою частиною роботи з розвитку дрібної моторики є пальчикова гімнастика. “Пальчикові ігри” – це інсценування будь-яких римованих розповідей, казок з допомогою пальчиків.

Багато ігор потребують участі обох рук, що дає можливість дітям орієнтуватися в поняттях “праворуч”, “ліворуч”, “вгору”, “вниз” і т.д.

На початку та в кінці гри необхідно включати вправи на розслаблення, щоб зняти зайве напруження у м’язах. Це може бути погладжування від кінців пальців до долоні, легке протрушування, помахування руками.

????
Доброго ранку
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, у небі пташки!
Доброго ранку тобі i мeнi!
(Пальцями правої руки по черзі „вітатися” з пальцями лівої руки, торкаючись один до одного кінчиками).

????
Спечем хлібчик
Спечем, спечем хлібчик
Дітям на обiдчик.
Найбільшому — хліб місити,
А тобі — воду носити,
А тобі — в печі палити,
А тобі — дрова рубати,
А малому — замітати.
Тільки хліба напекли — танцювати почали.
Це робота не легка — витинати гопака.
(Розгинаємо пальчики, починаючи з великого. Імітуємо пальчиками танок).

????
Квіткa
Сяє сонечко привітне –
Kвіткa з пуп‘янки розквітне.
(Пучки пальців обох рук зімкнути. Долоньки трішки круглясті, схожі на пуп‘янок. Нижні частини долонь притиснути одну до одної, а пальці широко розставити по колу i трохи вигнути. Утворюється велика квіткa, що розпустилася).

Пропонуючи малюку таку гру, важливо одразу створити її настрій, правильно вимовляти кожен звук, продумати всі рухи і поступово їх повторювати. Дитина відтворює рухи наших рук, а в її гортані спочатку повторюються всі звуки, а через деякий час вже чуються відтворені склади, слова із запропонованої гри. Світ "пальчикових" ігор дарує радість і малятам, і батькам.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора