Дидактичні ігри для формування, розвитку та корекції фонематичних процесів
Дитина може вимовляти звуки не чітко, плутати і замінювати їх під час мовлення маючи цілком сформований артикуляційний апарат, а також володіючи достатньо чіткою його рухливістю. І причиною цього може бути недостатній розвиток фонематичних процесів. До фонематичних процесів відносять: фонематичне сприймання, фонематичний аналіз та синтез, фонематичний контроль та фонематичні уявлення. Фонематичні процеси допомагають дитині тонко «відчувати» і розрізняти звуки на слух у чужому та власному мовленні, відбирати та диференціювати їх, а а також не плутати під час промовляння.
З метою корекції відхилень у розвитку фонематичних процесів слід грати з дитиною у різноманітні ігри, які допоможуть розвинути у неї мовленнєвий та не мовленнєвий слух.
Гра «Що за звук?»
Дорослий вмикає дитині аудіо запис природнього або побутового шуму чи звуку ( наприклад, шум води, вулиці, спів пташки, різання паперу, рух поїзда тощо), дитина має догадатися що саме звучить.
Гра «Повторюшка»
Дорослий просить повторити за ним ряд складів без помилок ( та-та-на; ке-ке-те; ву-ву-фу; со-зо-со; ди-ти-ки тощо); після цього варто попросити повторити ряд схожих слів ( сік-тік-пік, качка-тачка-дачка, коза-коса-роса).
Гра «Що зникло?»
Дорослий розкладає на столі 5 – 6 предметів чи картинок, які діти мають запам’ятати. Потім непомітно для дітей забирає один предмет чи картинку. Діти називають, чого не стало.
Гра «Що змінилося?»
Дорослий розкладає на столі 4-6 картинок, діти запам’ятовують послідовність їх розміщення. Потім він непомітно для дітей змінює послідовність розміщення картинок. Діти мають сказати, що змінилось, та відновити початкову послідовність.
Гра «Що в кого?»
Дорослий роздає дітям картинки, на яких зображені різні об’єкти. Потім запитує: «У кого кит, а в кого кіт? У кого голка, а в кого галка?». Діти піднімають відповідні картинки (дим – дім, лис – ліс, горох – горіх, бант – бинт, булка – білка, салат – салют, раки – руки, синичка – суничка).
Гра «Утвори слово»
Дорослий записує на дошці «деформовані» слова, в яких літери розміщені в неправильному порядку. Завданням для дітей є утворити із «деформованих» правильні й записати їх в зошит. Відтак діти мають визначити, яке слово з-поміж утворених є зайвим і пояснити чому. Наприклад: ВЕЛ (лев), ОВАС (СОВА), ОСІКЛ (сокіл), ОСОРАК (сорока), ОСОЛЕВЙ (СОЛОВЕЙ), НІСУРГ (снігур). Зайвим є слово лев, бо це тварина, а не пташка.
Вчасно сформовані фонематичні процеси є основою для чіткої звуковимови, правильної побудови складової структури слова, фундаментом для оволодіння граматичної сторони мовлення, успішного опанування письма і читання.