Ранній розвиток дитини: огляд найбільш відомих методик.
Раннє дитинство – найліпший час для продуктивного навчання, адже малюки тільки починають досліджувати світ. За методикою раннього розвитку дитини, щоб навчання відбувалося найбільш ефективно, батьки можуть мотивувати малечу до вивчення нового.
Тому, ми підготували для вас огляд найбільш популярних методик раннього розвитку та розглянути їхні переваги та недоліки.
Педагогіка Монтессорі
Основний принцип методики Марії Монтессорі — допомога дітям в самостійному вивченні навколишнього світу в спеціально створених сприятливих умовах. Центральну зону методики займає сама дитина, яка має без стороннього втручання працювати з різним матеріалом, щоб розкрити творчий та інтелектуальний потенціал.
Надзвичайно цікаві методичні посібники, розроблені Марією Монтессорі, наприклад, бульбашки з піпетками. Забарвлену рідину треба набрати з пляшечки в піпетку і акуратно перелити в спеціальні ємності, а потім назад в пляшку, бажано не розплескати. Ємності з губками використовуються приблизно з тією ж метою: вода набирається в губку, а потім віджимається з неї в ємність. У такий спосіб розвивається моторика пальців, кисті. Математику малюки вивчають, нанизуючи намистини. Шорсткі букви з оксамитового паперу, наклеєні на картон, — посібник для навчання письму. Діти освоюють алфавіт через тактильні відчуття. Адже писати можна не тільки на папері, а й пальчиком на піску, на манній крупі. Такі заняття виробляють по-справжньому хороший почерк.
Плюси:
гарний розвиток внаслідок постійного тренування навичок за допомогою стимулюючих матеріалів;
великий вибір дидактичних матеріалів, які дають змогу дітям вільно навчатися, пробувати себе в різних сферах;
розвиток навичок самообслуговування;
розвиток навичок самодисципліни.
Мінуси:
більшість розвиваючих ігор вимагають обов’язкової участі дорослого (як мінімум в якості спостерігача);
не всі Монтессорі-центри в нашій країні офіційні і дійсно працюють за цією системою;
спочатку система створювалася для соціальної адаптації дітей, які відстають у розвитку і зовсім не обов’язково повинна принести користь більшості звичайних дітей;
система орієнтована на розвиток логіки в збиток розвитку творчих здібностей і мови;
відсутність ігрової діяльності дитини (наприклад, рольових ігор);
автор методики не займалася вихованням власної дитини. Її погляди сформувалися зі спостереження за дітьми в притулках, тому сформульовані нею правила не завжди узгоджуються з сімейним побутом. Прикладом можна вважати першу заповідь: «Ніколи не чіпай дитину, поки вона сам до тебе не звернеться, в будь-якій формі».
Методика Глена Домана
Методика американського вченого Глена Домана складається з чотирьох основних частин: фізичний розвиток, навчання рахунку, читанню, засвоєння енциклопедичних знань. Глен Доман встановив, що розвиваючі заняття ефективні в період найбільшої активності кори великих півкуль, тобто у віці до семи років, але й до одного року малюк може заучувати і систематизувати найрізноманітнішу інформацію.
«Картки Домана» — це картонні картки зі словами, математичними діями, фотографіями птахів, рослин, тварин, відомих людей і так далі. Ці картки батько або викладач показує малюкові упродовж дня буквально на кілька секунд кожну, поступово додаючи нові зображення. Великий інформаційний потік активізує розвиток дитини, «наштовхує» її на певні знання, іноді на шкоду творчому розвитку та розвитку дрібної моторики.
Плюси:
інтелектуальний розвиток дитини внаслідок засвоєння великої кількості інформації;
можливість займатися вдома з мамою.
Мінуси:
методика не передбачає розвиток дрібної моторики, сенсорики, а також таких понять, як, форма, розмір, величина;
картки Домана не вчать логічно мислити, аналізувати явища, робити висновки, отже, у дитини не розвиваються творчі та дослідницькі здібності;
картки Домана не передбачають знайомство малюка з фактами, з якими він стикається в житті, які зустрічаються в казках, віршах, пісеньках, іграх.
Вальдорфська система
Ця методика не сприймає раннє інтелектуальне навчання в будь-якому вигляді — до 7 років забороняється навантажувати дитину завданнями. Так, лише з 3-го класу дітей вчать читання, а до школи діти грають тільки іграшками з натуральних матеріалів. Початок активного розвитку інтелекту відбувається в той момент, коли сформується емоційний світ.
Ця система виховання забороняє використання телевізорів і комп’ютерів, позаяк у дітей швидко розвивається звикання, яке згубно впливає на духовний та фізичний розвиток дитини.
Плюси:
розвиток незалежності;
акцент на розвиток творчих здібностей;
психологічний комфорт дитини в період раннього дитинства.
Мінуси:
методика не передбачає інтелектуальний розвиток;
відсутність оцінок та змагань не сприяють появі лідерських якостей;
заборона користуватися гаджетами. Погодьтеся, в сучасному суспільстві практично нереально ізолювати дитину від гаджетів, інтернету та телевізора.
труднощі з адаптацією до шкільного життя.
Але все добре в міру. Впізнавання нового завжди манить дітей, що наближаються до віку «чомучки». Але якщо очі малюка згасли, кидайте всі «розвиваючі» заняття і без нарікань перемикайтеся на заколисування улюбленого ведмедика. Інакше трапиться так, як з однією мамою, яка сумлінно виконувала програму-максимум Глена Домана. В результаті дівчинка до трьох років знала дві іноземні мови і складала в розумі тризначні цифри, але ніколи не посміхалася. Не було головного в спільній творчості матері і дитини — радості пізнання. Звичайно, не автор методики винен в цьому. Якщо уважно читати між рядків всіх відомих методик раннього розвитку, неодмінно зупинишся на словах: «Чудо в самій дитині, а не в методиці».