Затримка психічного розвитку (ЗПР)
Затримка психічного розвитку (ЗПР) - це порушення у формуванні та розвитку психічних функцій та навичок дитини, відставання від норми психічного розвитку в цілому або будь-яких її окремих функцій. Часто ЗПР проявляється в зниженій концентрації уваги, поганій пам’яті, незрілості мислення і швидкій втомлюваності.
У поняття ЗПР у дітей входить і психічне недорозвинення (або уповільнений розвиток), а також стійкі порушення емоційно-вольової сфери дитини, затримки в інтелектуальному розвитку, порушення пізнавальної діяльності.
Діти з ЗПР більше віддають перевагу ігровій діяльності, їх мислення довше залишається незрілим, а базові знання специфічні і мізерні, найчастіше їхній інтелектуальний рівень значно нижчий, ніж у однолітків.
Однак, часто затримка психічного розвитку є зворотньою, комплексна допомога (медична, психолого-педагогічна) дає змогу «наздогнати» певні відставання у розвитку дитини.
Часто затримку психічного розвитку виявляють при вступі дитини до першого классу, адже саме тут стають вираженими труднощі у навчанні та засвоєнні інформації.
Затримка психічного розвитку в освітньому процесі може проявлятись в інтелектуальних, навчальних та соціоадаптаційних / соціокультурних труднощах.