A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Інклюзивно-ресурсний центр №8 Святошинського району м. Києва

Порушення стопи: плоскостопість

Дата: 13.04.2020 11:04
Кількість переглядів: 4151

Фото без опису

Плоскостопість – це деформація стопи, при якій характерна підвищена плоскість її склепіння. Стопа дитини починає формуватися ще до народження і продовжує до 8-9 років. До 3-х років формування стопи проходить етап фізіологічної плоскостопості. Тобто, плоска стопа у трирічної дитини – це нормально, так повинно бути і відбувається це практично у всіх дітей. (Зустрічається, звичайно, поняття вродженої плосковальгусної деформації стоп, але це дуже рідкісне явище). Плоскостопість у дітей раннього віку можна трактувати як фізіологічний етап формування повздовжнього склепіння стопи. При цьому у віці до трьох років низьке склепіння треба розцінювати як нормальне явище, яке не потребує ніяких профілактичних заходів, і тільки наявність низького склепіння на четвертому-п’ятому році життя має бути підставою для призначення різних лікувальних заходів, включаючи й носіння супінаторів або профілактичного взуття. Але не варто чекати 5-річного віку, щоб виявити в дитини плоскостопість. Рекомендується регулярно відвідувати лікаря-ортопеда, який може визначити передумови до неправильного формування стопи. У такому випадку лікар дає рекомендації, що дозволяють запобігти розвитку деформації стоп.

Профілактику плоскостопості треба починати з перших років життя дитини. Вона має полягати у виробленні правильної ходи, тренуванні витривалості до довгого ходіння, у гігієні рухів узагалі. Особливу увагу треба звернути власне тоді, коли дитина починає жваво ходити, бо саме тоді починає активно формуватися стопа й за наявності проблем можна зарадити та вжити профілактичних заходів. У режим дня дітей для запобігання плоскостопості обов’язково треба включити заняття ранковою гігієнічною гімнастикою. Профілактичними, а також лікувальними заходами при плоскостопості є щоденні фізичні навантаження на стопу: дитина повинна мати змогу ходити нерівною поверхнею. Для цього можна купити ортопедичний килимок або зробити самостійно (із ґудзиків, каштанів чи камінців). Виконуючи комплекс фізичних вправ, дитина зміцнює різні м’язові групи ніг, у тому числі м’язи, які беруть активну участь у підтриманні нормальної висоти склепіння стопи. Для зміцнення склепіння стопи й утримання його в трохи піднятому положенні дитина мусить згинати пальці стопи, повертати стопу всередину, а також наближати носок ноги до другої.

  В основі профілактики плоскостопості лежить, по-перше, зміцнення м’язів, збереження склепіння; по-друге, носіння раціонального взуття і, по-третє, обмеження надмірного навантаження на нижні кінцівки. Для виконання першого завдання особливе значення мають фізичні вправи. Програми в дитячих дошкільних закладах і загальноосвітніх школах достатньо насичені вправами, які зміцнюють опорно-руховий апарат нижніх кінцівок (ходьба, біг, стрибки, присідання, плавання, рухові ігри та ін.), що, безумовно, сприяє підвищенню витривалості нижніх кінцівок.

На сьогоднішній день вчені пропонують безліч різноманітних методик, що дозволяє оцінити висоту склепіння стопи та ступінь її деформації. Між існуючими методами діагностики патології стопи, виділяють наступні: опитування, огляд, візуальна оцінка стопи, вимірювальні методи (педометричний, плантографічний), рентгенографія, метод відеореєстрації та реєстрація реакції опори

Батькам треба пам’ятати, що лікування плоскостопості потрібно проводити до семи років. Опісля дуже важко виправити його консервативними методами, тож іноді не обійтися без хірургічного втручання. Щоб лікувальна фізкультура дала відчутні результати, займатися потрібно регулярно і потрібно вранці, оскільки в цей час м'язи ще не встигли втомитися. Важливо пам’ятати: перед початком виконання будь-гімнастики для здоров’я ступень, необхідно зробити масаж. Дозвольте дитині побігати по спеціальному масажному килимку протягом п’яти хвилин. Цього буде достатньо, щоб приготувати ніжки до вправ. Фізкультура після підготовчого масажу принесе більше користі і допоможе швидше позбутися від плоскостопості в дитячому віці.

 

Комплекс ЛФК для профілактики і корекції плоскостопості у дітей дошкільного віку:

Ввідна частина заняття.

 1. Ходьба на носках, на п’ятах, на зовнішніх краях стоп, з високим підніманням колін, перехресним шагом. Ходьба триває 2-3 хв, руки на поясі, спину тримаємо рівно.

В. п. – стоячи, руки на поясі, ноги нарізно.

2. Виконуємо нахили тулуба вправо – вліво. Повторити 4-6 разів. При нахилах – видих.

3. Нахили тулуба вперед – назад. Повторити 4-6 разів. При нахилах – видих.

4. Нахили голови вперед-назад, вправо-вліво. Темп – повільний. Слідкуємо за правильною поставою.

5. Повороти голови направо-наліво. Темп – повільний. Слідкуємо за правильною поставою.

Основна частина заняття.

 В. п. – сидячи на стільці.

6. Захоплення дрібних предметів ступнями і їх перекладання. Темп повільний. Спину утримувати прямо.

7. Катання по підлозі спеціальних гумових валиків або м'ячиків з шипами. Темп повільний. Повторити 6-8 раз.

8. Приведення та супінація стоп з одночасним згинанням пальців. Повторити 10–15 разів.

9. Загарбання обома стопами м'яча і підведення його з підлоги. Повторити 8–10 разів.

В. п. – лежачи на спині.

10. Ноги нарізно. Виконуємо колові оберти у гомілковостопних суглобах. На 1-4 – у праву сторону, 5-8 – у ліву сторону.

11. В. п. – те ж саме,  почергове і одночасне відтягування носків ніг, піднімаючи і опускаючи зовнішній край стопи. Повторити 10–15 разів. Темп повільний. Спину утримувати прямо. Повторити 6-8 разів.

12. Ковзання стопою однієї ноги по гомілці іншої. По 10–12 разів.

13. Зігнути ноги в колінних суглобах і упираючись стопами в підлогу, почергове та одночасне підведення п'ят від підлоги. Повторити 10–15 разів.

В. п. – лежачи на животі.

14. Виконуємо приведення п’ят до сідниць із пасивним розтягуванням. На 1-2 – приведення п’ят до сідниць, обхоплюємо нижню третину гомілки і притискаємо ноги до сідниць, 3-4 – утримувати позу, 5-6 – в. п. Темп повільний. Можна спину прогнути.

15. В. п. – те ж саме, руки вгорі. Виконуємо прогинання спини, руки і ноги утримуємо вгорі на рахунок 1-6, 7-8 («човник»)– в. п. Повторюємо 4-6 разів.

Заключна частина заняття.

16. В. п. – стоячи на колінах. Виконуємо вправу «Кішка». Дитина має стати на коліна та долоньки, опустити голову вниз, розправити плечі та вигнути дугою спину, а потім підняти голову та прогнути спину, наче кішечка.

17. В. п. – лежачи на спині, руками обхоплюємо коліна. Виконуємо перекати на хребетному стовпі вперед-назад.

18. В. п. – основна стійка. На 1-4 – руки вгору – вдих, на 5-8 – вільне падіння рук – видих. Повторити 4-6 разів не поспішаючи.

 

Будьте здорові!

 

Використана література:

Ю. Валецький «Профілактика плоскостопості в дітей дошкільного та шкільного віку», 2015

Л.В. Середа Діагностика, профілактика і корекція плоскостопості у дітей дошкільного віку засобами фізичної реабілітації, 2015

https://www.youtube.com/watch?v=ENQsB5Bytjs

https://www.youtube.com/watch?v=UbLVCFrAQyg

https://www.youtube.com/watch?v=2F2Ll_3v0r8

https://www.youtube.com/watch?v=zLFMjcHO3yM


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора